Mijn eerste dagen in Yulin - Reisverslag uit Yulin, China van Mayke Helder - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Yulin - Reisverslag uit Yulin, China van Mayke Helder - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Yulin

Blijf op de hoogte en volg Mayke

07 September 2012 | China, Yulin

Aankomst
Vrijdagavond kwam ik na een lange reis aan in de plaats waar ik de komende maanden zal verblijven en stage lopen via de Mooncake Foundation.
Shi Ya'nan en Liuchun (Bruce) haalden me op van het vliegveld, en we reden met een taxi naar de campus. Ze brachten me naar mijn kamer, die zich bevindt op de 5e verdieping in gebouw 3. In deze gang wonen meer internationale studenten, die hier Chinees studeren aan de universiteit.

Gewoonten in China
Zowel in Beijing als in Yulin kwam ik gelijk tot de ontdekking dat het verkeer in China vrij chaotisch is, het lijkt alsof er geen regels gelden. Mensen rijden door rood, geven geen voorrang op zebrapaden en als je wilt oversteken moet je gaan zodra je de kans ziet.
Andere vervelende gewoonten zijn dat ze voordringen, spugen op straat en weinig hygiëne kennen in het openbaar. Als buitenlander komen er regelmatig nieuwsgierige blikken mijn kant op en worden vragen gesteld als 'hoe gaat het?' en 'waar kom je vandaan?' of gewoon 'hallo'.
Er zijn ook veel positieve dingen, zo zijn de Chinezen die ik tot nu toe ontmoet heb erg gastvrij en zorgzaam. Ze geven veel complimenten, en ook al is het soms overdreven het is altijd leuk om te horen. Kritiek geven ze alleen via een omweg.

De Noord-Chinese keuken
Met Shi Ya'nan en Xiao Dan ging ik wat eten in de buurt van de universiteit. Ze waren verheugd te horen dat ik van pittig eten houdt. Gelukkig waarschuwde Shi Ya'nan me net op tijd voor de sichuan peper, die zo heet is dat deze je tong verdoofd.
Het eten in het noorden van China is eenvoudig, met veel groenten en weinig vlees. De basis bestaat uit noedels of rijst. In de winter eten ze vaak Mongoolse hotpot: dungesneden plakjes tofoe, groenten en noedels die in een bouillon aan tafel worden gekookt. Net als in de rest van China heerst hier een echte eetcultuur, mensen eten ook veel buiten de deur.

Het weer in Yulin
De volgende dag regende het, het weer in Yulin is erg wisselvallig. In de ochtend en avond is het fris, terwijl het overdag zonnig en warm kan zijn. Ook zijn de verschillen tussen de seizoenen extreem, zo kan het in de zomer 30 graden zijn terwijl in de winter temperaturen van -30 bereikt worden.
Zaterdagmiddag ging ik met Cuijanying (Jane) en Xiao Dan de omgeving verkennen en wat dingen kopen die ik nodig had. 's Avonds was ik met Shi Ya'nan en die stelde voor om tijdens het mid autumn festival begin oktober naar Xi'an te gaan, zij is opgegroeid in een plaats dichtbij Xi'an. Xi'an is de hoofdstad van de provincie Shaanxi en ligt ten zuiden van Yulin. Het is bekend om het terracotta leger.

The old town, central square
Zondag zijn Shi Ya'nan en ik naar het oude centrum van Yulin gegaan, naar first street. Van hieruit is Yulin ontstaan. Het is een mooie straat, helaas is verkeer in deze straat toegestaan en verkopen de winkeltjes geen traditionele spullen maar dezelfde dingen die je overal in de stad kunt krijgen. Dat neemt wel wat van de sfeer weg.
In de buurt was het centrale plein, waar mensen kunnen vliegeren, rondhangen en in zwanenbootjes varen. In Yulin is ook veel aandacht besteed aan het aanleggen van natuur, sommige plekken rondom het plein leken bijna uit een sprookje te komen. Er is een kronkelend riviertje die je kunt oversteken door op de stenen te stappen.

Zondagavond diner
's Avonds hadden we een diner in Marlies haar appartement, en werd ik voorgesteld aan Su Shu Min (Sonya), Zhangchao (Liu) en Zhangling. Xiao Dan en Cuijanying (Jane) waren er ook en natuurlijk Shi Ya'nan. Zhangchao was erg geïnteresseerd in de man-vrouwverhoudingen in Nederland. De rolverdeling is hier nog erg traditioneel, de man is kostwinner en de vrouw zorgt voor de kinderen en het huishouden, al komt daar langzamerhand enige verandering in. Het is ook normaal dat wanneer hun zoon gaat trouwen ouders een appartement voor hem kopen, als het geld er niet is gaan ze naar de bank voor een lening. De voorkeur voor een zoon komt doordat de familienaam dan wordt doorgegeven, wanneer de dochter trouwt neemt ze namelijk de naam van haar man aan waardoor de familieband iedere generatie zwakker wordt. Tegenwoordig willen sommige ouders toch liever een dochter, omdat dat minder tijd en geld kost en zij vaak zorgzamer zijn.

De special needs school
Maandag hadden we een druk programma. In de ochtend heb ik kennisgemaakt met Mr. Gao, het hoofd van de internationale afdeling op de universiteit. 's Middags ontmoeten we een andere Mr. Gao, de directeur van de special needs school. Hier zal ik de komende maanden minimaal 3 dagen in de week stage lopen, van maandag tot en met woensdag. Vlak voor mijn komst was besloten dat de klas met kinderen die ik zou gaan begeleiden is opgeheven, ik ben dus gelijk voor een uitdaging gesteld om te zorgen dat de klas weer samengevoegd wordt. De docenten zijn niet bekend met stoornissen als autisme, PDD-NOS, PKU en Downsyndroom, in eerste instantie was de school gericht op dove en slechthorende kinderen. Er wordt nu van mij verwacht dat ik vier van de kinderen een op een begeleid met als hoofddoel zorgen dat ze hun emoties onder controle krijgen, zodat ze rustig blijven in de lessen. Vandaar dat ik nu een plan opstel om ze te overtuigen dat dit voor geen van de betrokken partijen een wenselijke situatie is. Vanwege cultuurverschillen is dit niet zo gemakkelijk als het lijkt, dus ik zal alles uit de kast moeten halen en mezelf op de hoogte stellen van normen en waarden die gelden in China.

Het Early Learning Center
Vervolgens gingen we naar het Early Learning Center (ELC), en hadden we een afspraak met Zhang Dan en Yan Xin. Zhang Dan wordt later mijn tolk, op dit moment moet ze voor haar pasgeboren neefjes zorgen. Yan Xin is de manager van het ELC. Hier ging het ook niet zoals gepland, Yan Xin wil dat ik de kinderen van 0 tot en met 4 jaar Engels leer en twee dagen kom werken in de kinderopvang. Toen ik vroeg naar het fosterdorp project zei hij niet te weten hoe hij dit moest aanpakken. Dus ook hier zal ik moeten onderhandelen en zorgen dat we toch iedere week een bezoek brengen aan het dorp. In het dorp verblijven kinderen van 0 tot 9 jaar in pleeggezinnen die vanwege ernstige lichamelijke en/of mentale beperkingen niet in aanmerking komen voor adoptie.
In de weekenden zijn er voor de baby's, peuters en kleuters in het ELC activiteiten zoals martial arts, dans, muziek en dergelijke.

Chatroom
Na een rondleiding door het ELC nodigde Yan Xin ons uit om te gaan eten bij robotnoedel. Het was erg gezellig, Zhang Dan besloot om tijdens het Mooncake festival ook met ons mee te gaan naar Xi'an. Zij weet veel van de stad en zal mij dan ook een beetje rondleiden.
Terug op de campus gingen we naar chatroom, hier heb ik Kim, Charla en Brandon ontmoet. Kim is een Amerikaanse die voor de Mooncake Foundation werkt, Charla en Brandon geven Engelse les op de universiteit.

Boeddhistische/taoïstische tempel
Dinsdag en woensdag gingen Shi Ya'nan en ik weer naar de special needs school. Hierbij begeleidden we Hu Zhiquen en Zhang Yi Bo en deden met hen activiteiten in de therapieruimte, in de klas en buiten in de speeltuin. In de middagpauze zijn we een keer naar een tempel van het Boeddhisme en Taoïsme gegaan. Bij binnenkomst kon je over verschillende bruggen heengaan, afhankelijk van je keuze zou dit je geluk, gezondheid, geld of een lang leven bezorgen. Bij de verschillende Boeddha's kon je bidden voor je studie, om een baby of geld, en allerlei andere zaken. Ze steken dan een wierookstokje op.

Developed area
Helaas begon ik donderdag een beetje ziek te worden, gelukkig zorgen Zhang Ling en Shi Ya'nan goed voor mij. Vandaag is het vrijdag en als ik me vanavond beter voel gaan we naar een bar met Charla en de internationale studenten. Dit weekend ga ik met Xiao Dan en Gao Yuanyuan naar een meer ontwikkeld gebied van Yulin waar je ook de woestijn kunt zien. Yulin ligt namelijk midden in de woestijn en in de winter schijn je ook last te hebben van zandstormen. Dus ik ben benieuwd wat me nog allemaal te wachten staat, in ieder geval kom je in China ogen en oren te kort!

  • 06 Oktober 2012 - 14:07

    Robert Kunst:

    hey, zusje
    alles goed??
    te gekke site en foto's!!!!!! vet cooooooooool

  • 08 Oktober 2012 - 11:35

    Mayke Helder:

    Nihao Robert!
    Het gaat goed hier, hoe is het met jou?
    Ik ben vanmorgen net teruggekomen in Yulin met de nachttrein vanuit Xi'an.
    In Xi'an heb ik veel dingen gezien en natuurlijk foto's gemaakt.
    Het hostel was een hele Westerse omgeving, heb zelfs een aantal Nederlanders ontmoet, wel even wat anders dan hier in Yulin ;).
    Ik heb net weer een nieuw verslagje en een aantal foto's online gezet, de update over Xianyang en Xi'an volgt asap!
    Morgen begin ik weer met de stage, dus vandaag nog even lekker rustig aan.
    Zaijian! X Mayke

  • 18 Oktober 2012 - 09:13

    Emanuel :

    Hoi mayke hoe gaat het ? ik ben in het ziekenhuis ik ga straks bloed prikken wat doe ij? pincwa sisi zaijian nihao als je tijd hebt kun le dan effe skype? ik ga straks een proewerk doen . dus als ik uit school kom ga ik wel op skype . en als je Marlies ziet doe dan de groetjes van Emanuel !!!!!!!!!!!!!!!! g

  • 19 November 2012 - 14:38

    Marien:

    Hey wat cool!!

    Was voor school foto's aan het zoeken voor school en kwam zo ineens op je pagina. Ik heb daar vroeger gewerkt :). Maar geniet ervan maar er een hele leuke tijd van! Oh en Shi Ya'nan kan je ook piggy noemen hoor ;) vind ze vast nog wel leuk. En doe de groeten aan Bruce :).

    Groetjes!

    Marien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mayke

Mijn eerste grote reis, all by myself, gaat naar Yulin! Via dit reisdagboek zal ik jullie up to date houden over mijn avonturen hier in China.

Actief sinds 18 Aug. 2012
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 4239

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 25 Januari 2013

Stage lopen in Yulin, Shaanxi

Landen bezocht: